Även Doris behöver tydliga avslut. (Karlstadmodellen och vikten av nätverk del 5)
Jag använder mig återigen av karlstadmodellen och nätverk i min rubrik. Andledningen till detta är att vi så tidigt började arbeta med Doris språkutveckling. Att nätverka med skolan med hjälp av karlstamodellens metodik och att vi har fortsatt att propsa på samarbetet i nätverket är avgörande för Doris skolgång. Vi vuxna måste bjuda till och jobba på för att stötta barnen på deras väg mot empowerment och en inkluderande miljö.
Doris har uppenbarligen ett stort intresse för SO och därför rider vi på vågen och försöker stimulera henne på den fronten. Andra saker kanske är mer trögflytande men här har vi hennes favorit område. Hon har lätt för det och tycker att det är väldigt kul. Denna gången var det dags för religion och då kristendom. Meningen var att Doris skulle redovisa om detta för sin lärare men när det var dags så stängde hon ner fullständigt och kunde knappt få ur sig något alls. Man kan tycka att det skulle vara nog med att hon vet vad hon vet och inte ska hon behöva genomlida detta eftersom hennes betyg kanske ändå inte kommer att bli så strålande i första taget, men det handlar om att få lov att sträva, lyckas och avsluta med tydlighet och värdighet.
Än en gång blev det en film men skillnaden i detta fallet blev att det bestämdes av oss föräldrar och pedagogen gemensamt att det var så redovisningen skulle lösas. Jag tänker på att det är så viktigt med trygghet och tillit för att lyckas få fram det allra bästa ur den lilla kunskapsbanken. Hur många med Doris har samma problematik egentligen? En stress och krav som gör att man inte lyckas få fram sitt bästa.
Doris har humor och det är så man måste flörta med henna för att hon ska lyftas i smmanhang som handlar om koncentration och prestation. I detta fallet skadar det inte att hon sedan tidigare har en fabless för Gustav Vasa. Troligen för att humorn genomsyrade hela den delen av historien när hon jobbade med det i mellanstadiet. Hon återkommer gärna till den gamle kungen. Kanske beror det på hans fräsiga frisyr och orginella kostym?
I vilket fall som helst har detta fått bli en avslutning på detta kapitlet i kristendomen och vi har hittat en bra redovisningsform.
Det finns mycket att önska när det kommer till inkludering i skola och samhälle och det är väl inte optimalt att föräldrarna löser det som skulle funka och göras i skolan men gör inte vi det så gör heller ingen annan det. Låt henne få ett snyggt och tydligt avslut på kapitlet för att göra en elegant entré i det nyaste komma skall. Med rätt attityd, intresse och energi fångar vi Doris uppmärksamhet och vi hade så gärna sett att även andra såg möjligheter att ge en chans och därigenom låta växa. Då menar jag inte bara våra barn med eller utan funktionsvariationer utan även oss normalstörda runtomkring.
Vi, Doris pappa Björn och jag har valt att lägga ut filmerna med en förhoppning om att inspirera föräldrar och skolpersonal till samarbete och alternativa arbetssätt.
Mycket nöje!